SnS grundades 1999 av Erik Fagerlind och Peter Jansson. De var sneakersamlare som såg att det saknades något på den svenska detaljhandelsmarknaden för limited edition-sneakers. I slutet av 90-talet fanns inget alternativ till de stora detaljhandelskedjorna som dominerade Stockholm, och efter en resa till New York, som gav både inspiration och inköp av några exklusiva produkter som Sverige ännu inte hade sett, föddes SnS.
Sneakersamlingen som växte till en global omnikanal-återförsäljare
Ceder Capital investerade i Sneakersnstuff AB (”SnS”) under 2015 då bolaget omsatte 100 miljoner kronor och hade ett rörelseresultat på 7 miljoner kronor. Under Ceder Capitals ägande fyrdubblades omsättningen och rörelseresultatet ökade med en årlig tillväxttakt på 70% per år. SnS inledde en global expansion som kombinerade försäljning både online och offline.
Bakgrund
1999 öppnade SnS sin första butik i Stockholm och webbplatsen sneakersnstuff.com lanserades redan samma år. Efter fyra års drift av sin Stockholmsbaserade butik fick Erik och Peter sitt första sneaker-samarbete 2003 med Adidas. Sedan dess har SnS genomfört många framgångsrika samarbeten med världens största skovarumärken.
Under 2014 kontaktades Ceder Capital av ägarna av SnS angående möjligheten att gemensamt utveckla bolaget till en ledande global omnikanalåterförsäljare av unika sneakers.
Omnikanalmodellen inkluderade öppnande av nya butiker i Paris, Berlin, New York och Los Angeles, där flaggskeppsbutiker stödde onlinetillväxten och skapade lokal orderhantering. Genom relevant innehåll och ett unikt sortiment blev SnS ledande på sociala medier, vilket resulterade i 1,1 miljoner följare på Instagram.
Genomförda åtgärder och förändringar
- Internationalisering – genom att etablera nya flaggskeppsbutiker på viktiga marknader ökade online-försäljningen avsevärt i dessa länder
- Nya produkter – den förbättrade kontakten med konsumenterna gjorde det möjligt för SnS att öka sin tilldelning av limited edition-produkter samt antalet samarbeten med starka varumärken, vilket i sin tur ökade medvetenheten för SnS inom den globala sneakercommunityn.
- Professionalisering – ledningsgruppen utökades och bolaget gjorde betydande investeringar för att stödja tillväxtfasen. Exempelvis övergick SnS 2015 till ett starkare ERP-system för att stödja omnikanalmodellen med sex lager i fem länder – och hela lagret tillgängligt globalt på Sneakersnstuff.com
Exit
Under 2017 anlitade Ceder Capital ABG Sundal Collier för att utvärdera en försäljningsprocess. Givet SnS starka siffror inleddes en exitprocess under senare delen av 2017. Ceder Capital arbetade nära ledningen för att bygga en finansiell plan och en equity story med fokus på en global utrullningsstrategi, där nya butiker stöder onlineförsäljningen. Bolaget attraherade ett stort köpintresse och det hölls fler än 20 förmöten med olika intressenter. Den slutliga köparen var FSN Capital genom deras senaste fond, FSN Capital V. Ledningsgruppen förblev minoritetsaktieägare.